(17) 773 16 78 / (17) 773 16 77 ksiaznice@diecezja.tarnow.pl

REGULAMIN CMENTARZA PARAFIALNEGO W KSIĄŻNICACH

Celem zapewnienia należnej czci zmarłym oraz dla porządku i utrzymania właściwego stanu estetycznego, powierza się te cmentarze wraz z ich  urządzeniami szczególnej dbałości osób wykonujących na ich terenach prace i odwiedzających groby swoich bliskich oraz zaleca się stosowanie poniższego regulaminu.

  1. Cmentarz jest własnością Parafii Rzymskokatolickiej p.w. św. Jana Chrzciciela w Książnicach, Książnice 93, 39-300 Mielec. Służy do grzebania ciał zmarłych, wyrażenia pamięci i czci do zmarłych, modlitwie za nich; jest też miejscem zadumy nad życiem i wiecznością.
  2. Administratorem cmentarza jest  każdorazowy Proboszcz Parafii Rzymskokatolickiej p. w. św. Jana Chrzciciela w Książnicach. (dalej: Administrator)
  3. Cmentarz jest otwarty codziennie: od 1 kwietnia do 31 października od godz. 800 do godz. 2000, w pozostałych miesiącach od 800 do godz. 1800.
  4. Osoby korzystające z terenu cmentarza zobowiązane są do zachowania: porządku i czystości. Odpady i śmieci mogą być składowane jedynie w wyznaczonym na ten cel miejscu – kontenery na śmieci.
  5. Na cmentarzu należy poruszać się po traktach komunikacyjnych, czyli po wytyczonych alejkach. Zabrania się wchodzenia na groby, nagrobki, czy też przechodzenia przez groby murowane przygotowane do pochówku zmarłych.
  6. Administrator cmentarza powołuje grabarza. W jego kompetencji jest: dopilnowanie porządku na cmentarzu; nadzorowanie prac związanych z pochówkiem zmarłych, oraz troska o piękno i estetykę cmentarza.
  7. Sprawy dotyczące cmentarza załatwiane są w Kancelarii Parafialnej w godzinach urzędowania. Godziny urzędowania są zamieszczone przy wejściu na plebanię oraz na stronie internetowej parafii: http://www.ksiaznice.diecezja.tarnow.pl/
  8. Czas pogrzebu uzgadnia się z Proboszczem Parafii,  należy przy tym przedłożyć akt zgonu oraz kartę zgonu zmarłego dla celów pochówku.
  9. Miejsce grzebania, rodzaj grobu uzgadnia się z Administratorem.
  10. Opłaty cmentarne ustalane są na podstawie przewidzianych kosztów funkcjonowania i utrzymania cmentarza oraz konieczności wykonania niezbędnych prac inwestycyjnych.
  11. Opłaty cmentarne (pokładne) pobiera się od miejsca grzebalnego, a ich wysokość zależy od rodzaju grobu (grób ziemny, grób murowany, grób rodzinny).
  12. Opłaty za prawo do grobu pobierane są na okres 20 lat. Po tym okresie prawo do grobu może zostać prolongowane. W przypadku niedokonania przedłużenia grób może zostać poddany likwidacji, zaś miejsce wykorzystane przez Administratora do pochowania innej osoby. Okres karencji po upływie 20 lat wynosi 2 lata.
  13. Dowodem potwierdzającym uiszczenie opłaty jest pokwitowanie.
  14. Jeśli osoba dysponująca grobem nie żyje, prawo do wniesienia powtórnej opłaty za grób przechodzi na osobę, która dokonała jej pochowania, chyba że inna osoba przedstawi odpowiednie orzeczenie sądu o prawie do dysponowania grobem.
  15. Zmiana dysponenta grobu może dokonać się na skutek przepisania pokwitowania (umowy) na nową osobę.
  16. Zezwala się na wykup grobów murowanych przez parafian dla celów przyszłego pochówku, jednak zabronione jest dalsze odsprzedawanie grobu. W razie rezygnacji wykupiony grobowiec przechodzi do dyspozycji Administratora cmentarza. Zwrot kosztów następuje po ponownym odsprzedaniu grobowca innej osobie do wysokości poniesionych kosztów jednak nie więcej niż do wysokości obowiązującego w danym okresie cennika.
  17. Wykup grobów murowanych – dla celów przyszłego pochówku – jest możliwy tylko na okres 10 lat. Rezerwacja rozpoczyna się z chwilą jej opłacenia i po upływie terminu może być przedłużana.
  18. Wykup grobowca dla osób postronnych (nie będących parafianami) możliwy jest tylko za zgodą Administratora cmentarza, oraz po uiszczeniu dodatkowej opłaty – ustalanej przez Radę Ekonomiczną Parafii w Książnicach.
  19. Należy uzyskać zgodę Administratora cmentarza na wszelkie prace prowadzone na cmentarzu:
  • ekshumację zwłok,
  • budowę nowego pomnika,
  • remont pomnika, np. naprawa, bądź wymiana płyty, tablicy,
  • budowę ławek, kwietników i innych elementów zdobniczych przy grobie, układanie kostki
  • wszelkich innych prac mających wpływ na stan gruntu wokół pomnika jego wymiary, instalowania elementów infrastruktury mogących mieć wpływ na naruszenie szerokości ciągów komunikacyjnych pomiędzy grobami lub naruszających otoczenie grobów sąsiadujących.
  1. Ekshumacja zwłok lub szczątków ludzkich jest możliwa po przedstawieniu Administratorowi decyzji kompetentnych organów (inspektor sanitarny, prokuratura, sąd).
  2. Na grobach można ustawiać nagrobki po uprzednim zezwoleniu Administratora cmentarza. Aby uzyskać zgodę, należy przedstawić projekt nagrobka. Projekt przygotowuje wykonawca i winien on zawierać wymiary, kształt, treść  zamieszczonych napisów. Na starym cmentarzu konieczna jest, do wykonania nagrobka, zgoda Konserwatora Zabytków – Delegatura w Tarnobrzegu.
  3. Kamieniarz ma prawo wykonywać na cmentarzu swoje prace tylko wtedy, gdy posiada zezwolenie Administratora i uiści opłatę. Do wykonania pomnika systemem gospodarczym trzeba mieć podobną zgodę i uiścić opłatę. Wysokość opłaty ustala Rada Ekonomiczna Parafii w Książnicach.
  4. Prace przy nagrobku (obramowaniu) należy tak wykonywać, by nie spowodowały szkód na sąsiednich grobach, ani sporów z sąsiednimi użytkownikami. Inwestor dba też o uprzątnięcie miejsca po wykonaniu pracy.
  5. Pozostałości po starych rozebranych pomnikach winny być niezwłocznie usunięte z terenu cmentarza. Pozostały po remoncie lub rozbiórce gruz należy wywieźć z cmentarza we własnym zakresie.
  6. Nagrobki pozostające na grobach ponownie nieopłaconych przechowuje się do czasu zakończenia karencji (2 lata – okres karencji). Po upływie tego okresu przechodzą do dyspozycji Administratora. Z tego tytułu ich właścicielom nie przysługuje prawo dochodzenia odszkodowania. Jeżeli nagrobek ma wartość zabytkową, należy skontaktować się z Konserwatorem Zabytków w Tarnobrzegu oraz Diecezjalnym Konserwatorem Zabytków w Tarnowie i postępować według ich wskazań.

26. Woda z ujęć na terenie cmentarza nie nadaje się do spożycia i może być używana jedynie do celów gospodarczych.

     Zabrania się  wyrzucania gruzu i innych pozostałości poremontowych do pojemników przeznaczonych na śmieci cmentarne!

  1. Na cmentarzu zabrania się:
  • wjazdu pojazdami mechanicznymi bez zgody Administratora cmentarza,
  • wprowadzania zwierząt,
  • samowolnego usuwania drzew i krzewów,
  • wjeżdżania na teren cmentarza pojazdami jednośladowymi,
  • spożywania alkoholu, palenia tytoniu.
  • palenia śmieci lub wyrzucania ich poza miejscami do tego przeznaczonymi;
  • ustawiania ławek, płotów oraz innych konstrukcji utrudniających poruszanie się po jego terenie;
  • zabudowy grobu wykraczającej poza powierzchnię miejsca grzebalnego oraz utwardzania powierzchni w jego obrębie.
  • prowadzenia działalności zarobkowej, w tym handlowej;
  1. Za jakiekolwiek szkody wynikłe z niesolidnego wykonania robót, czy nie zapobieżenia szkodzie powstałej na skutek złego stanu technicznego pomnika odpowiedzialny jest dysponent grobu.
  2. Dysponent grobu zobowiązany jest także do stałej troski o stan i wygląd grobu, nagrobka oraz bezpośredniego jego obejścia. To samo dotyczy miejsc zarezerwowanych. Wszelkie śmieci, pozostałości po wieńcach, kwiatach, zniczach winny być niezwłocznie usuwane z grobów i składane na miejscu do tego przeznaczonym – kontenery na śmieci.
  3. Śmieci i odpady cmentarne należy składować tylko w wyznaczonym na ten cel miejscu do właściwych pojemników – kontenerów. Uprasza się o nie wyrzucanie śmieci obok pojemników w przypadku ich zapełnienia.
  4. Administrator cmentarza nie odpowiada za szkody na terenie cmentarza powstałe na skutek klęsk żywiołowych, aktów wandalizmu i kradzieży oraz za rzeczy pozostawione bez nadzoru. Zaleca się indywidualne ubezpieczanie kosztownych nagrobków.
  5. Kwestie nie objęte niniejszym regulaminem, a mogące być przedmiotem nieporozumień, czy sporów będą rozpatrywane indywidualnie przez  Administratora cmentarza.
  6. Zestawienie wysokości ustalonych opłat znajduje się u Administratora cmentarza.
  7. Wszelkie decyzje i postanowienia Administratora cmentarza oraz niniejszy Regulamin są zgodne z obowiązującymi w tym zakresie przepisami Prawa Kanonicznego i Cywilnego. Podstawowe normy prawne w zakresie tworzenia oraz administrowania cmentarzem zawarte są w następujących aktach prawnych:

– Konkordat między Stolicą Apostolską i Rzeczpospolitą Polską podpisany w Warszawie w dniu 28 lipca 1993r. (Dz. U. z 1998r. Nr 51 poz. 318)

– ustawa z dnia 17 maja 1989r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (tekst. jedn. Dz. U. z 2019r. poz. 1347)

– ustawa z dnia 31 stycznia 1959r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (tekst jedn. Dz.U. z 2019r. poz. 1473 ze zm.)

– rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 7 marca 2008r. w sprawie wymagań, jakie muszą spełniać cmentarze, groby i inne miejsca pochówku zwłok i szczątków (Dz. U. nr 48 poz. 284)

– instrukcja o cmentarzu parafialnym w diecezji tarnowskiej z dnia 06 marca 2019 roku

  1. Niniejszy regulamin obowiązuje od dn. 01.01.2020 r.

 

                                                                                                                                                                                         Ks. Marek Zaborowski – proboszcz parafii

 

OBOWIĄZKI GRABARZA
   

  Do obowiązków grabarza należy:

  1. Dopilnowanie prac przy kopaniu grobu i ułożeniu mogiły. W przypadku grobów murowanych – nadzorowanie prac przy otwarciu i zamknięciu grobu – zgodnie z przepisami sanitarnymi.
  2. Doprowadzenie do właściwego wyglądu otoczenia wokół mogiły.
  3. Traktowanie z szacunkiem i poszanowaniem szczątków ludzkich.
  4. Nadzór nad prowadzonymi pracami budowlanymi i remontowymi na terenie cmentarza.
  5. Dopilnowanie porządku po wykonanych pracach budowlanych i rozbiórkowych na i wokół cmentarza.
  6. Dbałość o utrzymanie czystości i porządku na cmentarzu a zwłaszcza przy pojemnikach z odpadami.
  7. Sprzątanie kaplicy cmentarnej i pomieszczeń gospodarczych.