REGULAMIN CMENTARZA PARAFIALNEGO W KSIĄŻNICACH
Celem zapewnienia należnej czci zmarłym oraz dla porządku i utrzymania właściwego stanu estetycznego, powierza się te cmentarze wraz z ich urządzeniami szczególnej dbałości osób wykonujących na ich terenach prace i odwiedzających groby swoich bliskich oraz zaleca się stosowanie poniższego regulaminu.
- Cmentarz jest własnością Parafii Rzymskokatolickiej p.w. św. Jana Chrzciciela w Książnicach, Książnice 93, 39-300 Mielec. Służy do grzebania ciał zmarłych, wyrażenia pamięci i czci do zmarłych, modlitwie za nich; jest też miejscem zadumy nad życiem i wiecznością.
- Administratorem cmentarza jest każdorazowy Proboszcz Parafii Rzymskokatolickiej p. w. św. Jana Chrzciciela w Książnicach. (dalej: Administrator)
- Cmentarz jest otwarty codziennie: od 1 kwietnia do 31 października od godz. 800 do godz. 2000, w pozostałych miesiącach od 800 do godz. 1800.
- Osoby korzystające z terenu cmentarza zobowiązane są do zachowania: porządku i czystości. Odpady i śmieci mogą być składowane jedynie w wyznaczonym na ten cel miejscu – kontenery na śmieci.
- Na cmentarzu należy poruszać się po traktach komunikacyjnych, czyli po wytyczonych alejkach. Zabrania się wchodzenia na groby, nagrobki, czy też przechodzenia przez groby murowane przygotowane do pochówku zmarłych.
- Administrator cmentarza powołuje grabarza. W jego kompetencji jest: dopilnowanie porządku na cmentarzu; nadzorowanie prac związanych z pochówkiem zmarłych, oraz troska o piękno i estetykę cmentarza.
- Sprawy dotyczące cmentarza załatwiane są w Kancelarii Parafialnej w godzinach urzędowania. Godziny urzędowania są zamieszczone przy wejściu na plebanię oraz na stronie internetowej parafii: http://www.ksiaznice.diecezja.tarnow.pl/
- Czas pogrzebu uzgadnia się z Proboszczem Parafii, należy przy tym przedłożyć akt zgonu oraz kartę zgonu zmarłego dla celów pochówku.
- Miejsce grzebania, rodzaj grobu uzgadnia się z Administratorem.
- Opłaty cmentarne ustalane są na podstawie przewidzianych kosztów funkcjonowania i utrzymania cmentarza oraz konieczności wykonania niezbędnych prac inwestycyjnych.
- Opłaty cmentarne (pokładne) pobiera się od miejsca grzebalnego, a ich wysokość zależy od rodzaju grobu (grób ziemny, grób murowany, grób rodzinny).
- Opłaty za prawo do grobu pobierane są na okres 20 lat. Po tym okresie prawo do grobu może zostać prolongowane. W przypadku niedokonania przedłużenia grób może zostać poddany likwidacji, zaś miejsce wykorzystane przez Administratora do pochowania innej osoby. Okres karencji po upływie 20 lat wynosi 2 lata.
- Dowodem potwierdzającym uiszczenie opłaty jest pokwitowanie.
- Jeśli osoba dysponująca grobem nie żyje, prawo do wniesienia powtórnej opłaty za grób przechodzi na osobę, która dokonała jej pochowania, chyba że inna osoba przedstawi odpowiednie orzeczenie sądu o prawie do dysponowania grobem.
- Zmiana dysponenta grobu może dokonać się na skutek przepisania pokwitowania (umowy) na nową osobę.
- Zezwala się na wykup grobów murowanych przez parafian dla celów przyszłego pochówku, jednak zabronione jest dalsze odsprzedawanie grobu. W razie rezygnacji wykupiony grobowiec przechodzi do dyspozycji Administratora cmentarza. Zwrot kosztów następuje po ponownym odsprzedaniu grobowca innej osobie do wysokości poniesionych kosztów jednak nie więcej niż do wysokości obowiązującego w danym okresie cennika.
- Wykup grobów murowanych – dla celów przyszłego pochówku – jest możliwy tylko na okres 10 lat. Rezerwacja rozpoczyna się z chwilą jej opłacenia i po upływie terminu może być przedłużana.
- Wykup grobowca dla osób postronnych (nie będących parafianami) możliwy jest tylko za zgodą Administratora cmentarza, oraz po uiszczeniu dodatkowej opłaty – ustalanej przez Radę Ekonomiczną Parafii w Książnicach.
- Należy uzyskać zgodę Administratora cmentarza na wszelkie prace prowadzone na cmentarzu:
- ekshumację zwłok,
- budowę nowego pomnika,
- remont pomnika, np. naprawa, bądź wymiana płyty, tablicy,
- budowę ławek, kwietników i innych elementów zdobniczych przy grobie, układanie kostki
- wszelkich innych prac mających wpływ na stan gruntu wokół pomnika jego wymiary, instalowania elementów infrastruktury mogących mieć wpływ na naruszenie szerokości ciągów komunikacyjnych pomiędzy grobami lub naruszających otoczenie grobów sąsiadujących.
- Ekshumacja zwłok lub szczątków ludzkich jest możliwa po przedstawieniu Administratorowi decyzji kompetentnych organów (inspektor sanitarny, prokuratura, sąd).
- Na grobach można ustawiać nagrobki po uprzednim zezwoleniu Administratora cmentarza. Aby uzyskać zgodę, należy przedstawić projekt nagrobka. Projekt przygotowuje wykonawca i winien on zawierać wymiary, kształt, treść zamieszczonych napisów. Na starym cmentarzu konieczna jest, do wykonania nagrobka, zgoda Konserwatora Zabytków – Delegatura w Tarnobrzegu.
- Kamieniarz ma prawo wykonywać na cmentarzu swoje prace tylko wtedy, gdy posiada zezwolenie Administratora i uiści opłatę. Do wykonania pomnika systemem gospodarczym trzeba mieć podobną zgodę i uiścić opłatę. Wysokość opłaty ustala Rada Ekonomiczna Parafii w Książnicach.
- Prace przy nagrobku (obramowaniu) należy tak wykonywać, by nie spowodowały szkód na sąsiednich grobach, ani sporów z sąsiednimi użytkownikami. Inwestor dba też o uprzątnięcie miejsca po wykonaniu pracy.
- Pozostałości po starych rozebranych pomnikach winny być niezwłocznie usunięte z terenu cmentarza. Pozostały po remoncie lub rozbiórce gruz należy wywieźć z cmentarza we własnym zakresie.
- Nagrobki pozostające na grobach ponownie nieopłaconych przechowuje się do czasu zakończenia karencji (2 lata – okres karencji). Po upływie tego okresu przechodzą do dyspozycji Administratora. Z tego tytułu ich właścicielom nie przysługuje prawo dochodzenia odszkodowania. Jeżeli nagrobek ma wartość zabytkową, należy skontaktować się z Konserwatorem Zabytków w Tarnobrzegu oraz Diecezjalnym Konserwatorem Zabytków w Tarnowie i postępować według ich wskazań.
26. Woda z ujęć na terenie cmentarza nie nadaje się do spożycia i może być używana jedynie do celów gospodarczych.
Zabrania się wyrzucania gruzu i innych pozostałości poremontowych do pojemników przeznaczonych na śmieci cmentarne!
- Na cmentarzu zabrania się:
- wjazdu pojazdami mechanicznymi bez zgody Administratora cmentarza,
- wprowadzania zwierząt,
- samowolnego usuwania drzew i krzewów,
- wjeżdżania na teren cmentarza pojazdami jednośladowymi,
- spożywania alkoholu, palenia tytoniu.
- palenia śmieci lub wyrzucania ich poza miejscami do tego przeznaczonymi;
- ustawiania ławek, płotów oraz innych konstrukcji utrudniających poruszanie się po jego terenie;
- zabudowy grobu wykraczającej poza powierzchnię miejsca grzebalnego oraz utwardzania powierzchni w jego obrębie.
- prowadzenia działalności zarobkowej, w tym handlowej;
- Za jakiekolwiek szkody wynikłe z niesolidnego wykonania robót, czy nie zapobieżenia szkodzie powstałej na skutek złego stanu technicznego pomnika odpowiedzialny jest dysponent grobu.
- Dysponent grobu zobowiązany jest także do stałej troski o stan i wygląd grobu, nagrobka oraz bezpośredniego jego obejścia. To samo dotyczy miejsc zarezerwowanych. Wszelkie śmieci, pozostałości po wieńcach, kwiatach, zniczach winny być niezwłocznie usuwane z grobów i składane na miejscu do tego przeznaczonym – kontenery na śmieci.
- Śmieci i odpady cmentarne należy składować tylko w wyznaczonym na ten cel miejscu do właściwych pojemników – kontenerów. Uprasza się o nie wyrzucanie śmieci obok pojemników w przypadku ich zapełnienia.
- Administrator cmentarza nie odpowiada za szkody na terenie cmentarza powstałe na skutek klęsk żywiołowych, aktów wandalizmu i kradzieży oraz za rzeczy pozostawione bez nadzoru. Zaleca się indywidualne ubezpieczanie kosztownych nagrobków.
- Kwestie nie objęte niniejszym regulaminem, a mogące być przedmiotem nieporozumień, czy sporów będą rozpatrywane indywidualnie przez Administratora cmentarza.
- Zestawienie wysokości ustalonych opłat znajduje się u Administratora cmentarza.
- Wszelkie decyzje i postanowienia Administratora cmentarza oraz niniejszy Regulamin są zgodne z obowiązującymi w tym zakresie przepisami Prawa Kanonicznego i Cywilnego. Podstawowe normy prawne w zakresie tworzenia oraz administrowania cmentarzem zawarte są w następujących aktach prawnych:
– Konkordat między Stolicą Apostolską i Rzeczpospolitą Polską podpisany w Warszawie w dniu 28 lipca 1993r. (Dz. U. z 1998r. Nr 51 poz. 318)
– ustawa z dnia 17 maja 1989r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (tekst. jedn. Dz. U. z 2019r. poz. 1347)
– ustawa z dnia 31 stycznia 1959r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (tekst jedn. Dz.U. z 2019r. poz. 1473 ze zm.)
– rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 7 marca 2008r. w sprawie wymagań, jakie muszą spełniać cmentarze, groby i inne miejsca pochówku zwłok i szczątków (Dz. U. nr 48 poz. 284)
– instrukcja o cmentarzu parafialnym w diecezji tarnowskiej z dnia 06 marca 2019 roku
- Niniejszy regulamin obowiązuje od dn. 01.01.2020 r.
Ks. Marek Zaborowski – proboszcz parafii
OBOWIĄZKI GRABARZA
Do obowiązków grabarza należy:
- Dopilnowanie prac przy kopaniu grobu i ułożeniu mogiły. W przypadku grobów murowanych – nadzorowanie prac przy otwarciu i zamknięciu grobu – zgodnie z przepisami sanitarnymi.
- Doprowadzenie do właściwego wyglądu otoczenia wokół mogiły.
- Traktowanie z szacunkiem i poszanowaniem szczątków ludzkich.
- Nadzór nad prowadzonymi pracami budowlanymi i remontowymi na terenie cmentarza.
- Dopilnowanie porządku po wykonanych pracach budowlanych i rozbiórkowych na i wokół cmentarza.
- Dbałość o utrzymanie czystości i porządku na cmentarzu a zwłaszcza przy pojemnikach z odpadami.
- Sprzątanie kaplicy cmentarnej i pomieszczeń gospodarczych.